IN DIT SCHERM NIETS AANPASSEN S.V.P.
"Ik ben geen vlotte prater. Kijk naar mijn werk, een verhaal heb je daarbij niet nodig.’
‘Ik ben blij, dat mijn werk zo veel mensen aanspreekt, maar ook al zou niemand het willen kopen, dan nog zal ik blijven schilderen.'
De stad voelt voor Martin de Jong als een warm bad: 'Totaal anoniem in een landschap zonder horizon. Omsloten door ritmes en herhaling. Meegevoerd door de hectiek en dynamiek.'
‘Ik wil het licht vangen, daarom schilder ik “voorwerpelijk.”'
Op de stillevens van Pieter Knorr heerst stilte. Scherpe randen, details, glimlichtjes, alles wat onrust kan veroorzaken is weggewist.
'De beweging staat in mijn werk centraal.'
'De mensen die mijn tekeningen zien, moeten getroffen blijven staan en zich afvragen: "wat overkomt me!"'
‘Minachting voor het ambacht is minachting voor het lichamelijke. Contact tussen geest en materie doet iets ontstaan dat niet cerebraal bedacht kan worden.’
'In de oude binnenstad van Utrecht of Amsterdam kan ik plots bijvoorbeeld een straatje tegenkomen dat mij fascineert door de lichtval.'
‘Als ik maar lekker kan pinselen.’
Deze kunstenaar heeft nog geen biografie geschreven.
'Sumi-e schilderen is niet op resultaat werken, niet aansturen op een doel. Het meeste mislukt, maar soms valt alles op zijn plaats en gaan de lijnen zingen. Het penseel schildert vanzelf.'
‘Met mijn beelden werk ik aan het thema van de spelende mens, die ontsnappen wil aan de dwang van het dagelijks moeten.'
'Kunst moet geen illustratie bij een verhaal zijn.’
‘ik heb weleens geroepen dat de illustrator de beste lezer is – dat moet ik nu herroepen. Ik heb gemerkt dat je als illustrator leest om je op te laden.’
‘Op een zomeravond in 1971 ontdekte ik plotseling de geweldige schoonheid van het Duinlandschap.'
'Ik zoek consequent naar die twee tegenstellingen: zit hier licht? Waar zit dan de schaduw? Vanuit die methode bouw ik mijn schilderijen op.'
Zwervend langs de grote rivieren was Gerrit Neven steeds op jacht naar een onderwerp: 'Soms vond je wat, soms niet. Niemand kan je daarbij helpen.'
‘Ik probeer in mijn schilderijen van de zee vérder te komen dan de zee.’
Het vrije werk van Walter Nobbe (1941-2005) bestaat uit vooral zorgvuldig gecomponeerde stillevens en composities van mannen-figuren.
'Ik ben vooral dierenbeeldhouwer. Waarom? Ik houd erg van dieren.'
‘Werken doe ik van altijd van binnen naar buiten. Mijn beelden zijn niet het product van passen en meten, maar expressies gevormd vanuit een doorleefd voelen van het wezen van dat wat ik voor me zie.’
'De plekken die ik schilder zijn dan misschien niet "mooi", ze bezitten wel een grote eigenheid.'
'Mijn liefde voor detail en ambacht, mijn drang naar perfectie en de uiterlijke verschillen tussen de diersoorten, hebben geleid tot de serie beelden zoals die tot nu toe is.’
'Bijna alles kan tot onderwerp dienen, maar ik heb een lichte voorkeur voor waterige landschappen en morsige stadsgezichten.'
'Ik geloof, dat wij schilders de ogen van de mensen zijn. Wij kiezen de voorwerpen uit, en we presenteren ze opnieuw in een hogere rangorde, En dan kunnen we vol trots zeggen: 'kijk!...'.
'Het mooie van de roos zit aan de roos zelf. Sterker nog het mooiste van de roos IS de roos zelf. Wil ik de schoonheid vatten, dan moet ik die roos schilderen.'
‘Bij het schilderen vraag ik me altijd af: wat boeit mij? Wat zijn hoofd- en bijzaken? Welk kleurcontrast kan ik gebruiken?’
Pagina 2 van 3