IN DIT SCHERM NIETS AANPASSEN S.V.P.
Deze kunstenaar heeft nog geen biografie geschreven.
‘In mijn schilderijen is geen ruimte voor detail; ik zoek naar de essentie.’
'Oorspronkelijk schilderde ik vooral landschappen, voornamelijk waddenlandschappen - met mijn motorjachtje liet ik me droogvallen.'
’Licht in water en over akkertjes, in tuinen en interieurs, dat alles brengt je in een bepaalde stemming. Dat wil ik vastleggen.’
"Ik ben geen vlotte prater. Kijk naar mijn werk, een verhaal heb je daarbij niet nodig.’
‘Ik ben blij, dat mijn werk zo veel mensen aanspreekt, maar ook al zou niemand het willen kopen, dan nog zal ik blijven schilderen.'
De stad voelt voor Martin de Jong als een warm bad: 'Totaal anoniem in een landschap zonder horizon. Omsloten door ritmes en herhaling. Meegevoerd door de hectiek en dynamiek.'
‘Ik wil het licht vangen, daarom schilder ik “voorwerpelijk.”'
Op de stillevens van Pieter Knorr heerst stilte. Scherpe randen, details, glimlichtjes, alles wat onrust kan veroorzaken is weggewist.
'De beweging staat in mijn werk centraal.'
'De mensen die mijn tekeningen zien, moeten getroffen blijven staan en zich afvragen: "wat overkomt me!"'
‘Minachting voor het ambacht is minachting voor het lichamelijke. Contact tussen geest en materie doet iets ontstaan dat niet cerebraal bedacht kan worden.’
'In de oude binnenstad van Utrecht of Amsterdam kan ik plots bijvoorbeeld een straatje tegenkomen dat mij fascineert door de lichtval.'
‘Als ik maar lekker kan pinselen.’
'Sumi-e schilderen is niet op resultaat werken, niet aansturen op een doel. Het meeste mislukt, maar soms valt alles op zijn plaats en gaan de lijnen zingen. Het penseel schildert vanzelf.'
‘Met mijn beelden werk ik aan het thema van de spelende mens, die ontsnappen wil aan de dwang van het dagelijks moeten.'
‘ik heb weleens geroepen dat de illustrator de beste lezer is – dat moet ik nu herroepen. Ik heb gemerkt dat je als illustrator leest om je op te laden.’
'Kunst moet geen illustratie bij een verhaal zijn.’
‘Op een zomeravond in 1971 ontdekte ik plotseling de geweldige schoonheid van het Duinlandschap.'
'Ik zoek consequent naar die twee tegenstellingen: zit hier licht? Waar zit dan de schaduw? Vanuit die methode bouw ik mijn schilderijen op.'
Pagina 2 van 4