Zoek op kunstenaar

Kunstenaar

De beelden van Claus zijn niet avantgardistisch, maar ook niet traditioneel. Hij heeft in de jaren vijftig aan de aloude Rijksacademie in Amsterdam een traditionele opleiding genoten. Van uit een groot ambachtelijke kunnen komt Claus tot verrassend nieuwe en ongeziene oplossingen. Verder is hij in staat om een abstract idee een boeiende, zichtbare vorm te verlenen. Vandaar dat hij vele opdrachten heeft gekregen voor beelden in de openbare ruimte. Bekend zijn o.a. zijn ‘Wachter’ voor de Nederlandse Bank in Amsterdam, het Willem Drees-monument in Den Haag, Willem III en Mary Stuart voor Paleis het Loo.

Eric Claus heeft ook veel penningen gemaakt. Zoveel dat de Beeldenaar, blad voor de Nederlandse penningkunst , twee afleveringen nodig had om zijn complete oeuvre te publiceren. Bij Kunstzaal van Heijningen kunt u o.a. zijn serie van ‘Eenentwintig Filosofen van de 20ste eeuw’ bekijken – een penningen serie gemaakt in opdracht voor de Erasmus Universiteit Rotterdam. Eric Claus zegt daar over: 'Elke penning is uit een harde wasplaat gemodelleerd vanuit de achterkant, waardoor een negatief beeld ontstaat. Dat levert een geheimzinnig, voor mij toverachtig, verschijnsel van de negatieve vorm op.' 

 

Eric Claus geboren in 1936 te Haarlem. Na een opleiding aan  de Grafische school (1949-1952) en aan de Rijksnormaalschool voor Tekenleraren (1952-1954) te Amsterdam, studeerde hij aan de Rijksacademie, waar hij zich vooral bekwaamde in het beeldhouwen. Van 1955 tot 1960 volgde hij daar lessen bij onder andere Grégoire en Esser. Laatstgenoemde bracht hem in aanraking met de penningkunst. Eric Claus keerde in 1979 terug naar de Rijks, als hoogleraar beeldhouwen.

 

Kunstwerken